dilluns, de juliol 31, 2006

VVS

El primer contacte que té una persona d’un país és el transport. Més que res, perquè si no hi ha transport, no pots viatjar, i si no viatges no et canvies de país. En el cas que vinguis d’un altre planeta, o que puguis fer el canvi de lloc instantani (Songoku) llavors trenca l’afirmació que he fet al principi. Envieu-me un mail si us trobeu en aquest cas (per saber-ho i tal...)

Aquí a Stuttgart hi ha diferents maneres de desplaçar-te. Per una banda hi ha el transport privat, però que en aquests moments no us en puc parlar perquè no en tinc. Estic negociant amb un turc a veure si em pot passar un Mercedes SLK 350 de 272cv. Me'l deixa per 50 kebabs. Es veu que a la cadena de producció de Mercedes coneix un col·lega que cada dia a dos quarts de dotze, aprofita que tota la fàbrica està dinant i es manga un cotxe. I com que ja no sap què fer dels Mercedes robats (porta 4 anys treballant a la fàbrica) ara ha fet una promoció amb el Döner que hi ha a la cantonada del carrer on visc actualment: 50kebabs = 1SLK. Si l’aconsegueixo, ja us podré parlar de com es condueix per aquí però de moment no tinc més remei que parlar-vos del transport públic d’Stuttgart.

VVS és el nom que s’utilitza per definir les diferents possibilitats que hom pot desplaçar-se per Stuttgart (com TMB a Barcelona) Es composa de tres diferents transports: L’autobús, l’S-bahn i l’U-bahn. La diferència entre l’autobús i qualsevol dels anomenats Bahn’s (bahn = tren) no em va ser difícil d’esbrinar: L’autobús no va amb rails i els altres dos sí. (sí, sí, rieu, però arriba un moment que el grau irracionalitat d’un país que no és el teu pot arribar a límits insospitables) però diferenciar l’S-bahn de l’U-bahn ja va ser més complicat. El símil amb la ciutat comtal no va ser gens fàcil, ja que a Barcelona hi ha metro, tram-baix, tram-besòs, tram-sexuals, renfe i ferrocarrils. La comparació més bona que he trobat ha estat que l’S-bahn és ferrocarril i U-bahn el metro.

I anem entrant al tema, perquè el primer que s’ha de dir és que no es necessita cap polar ni bufanda per anar amb VVS. La majoria de vehicles tenen aire acondicionat, però o el tenen molt fluixet o no el posen (s’esperen al gener potser??)

El tema bitllets (tipus T-10, T-trimestre, T-50/30, etc..) s’assembla bastant amb Barcelona, i per un bitllet senzill has de pagar 1’80€. Fins aquí, bé. La principal diferència respecte a Catalunya és que no existeix cap límit físic en forma de barrera automàtica per entrar als Bahn’s. És a dir que pots entrar i sortir tranquilament de totes les estacions de la ciutat amb les mans a la butxaca. És gratis! (vaig pensar el primer dia) Però quan vaig veure que hi havia màquines expenedores de bitllets vaig despertar del somni. Igualment els dos primers dies vaig fer ús de la meva situació d´estranger nouvingut que no sap on és ni on va, i no vaig pagar un duro. Tenia preparada la tècnica de fer cara de tonto i dir “Jo essen Kartofeln, Deutschland Mundial Zidane, Nowitzki ein zwei drei vier fünf...” quan em diguessin alguna cosa Però de nou, la meva consciència em va fer comprar la targeta mensual al tercer dia d’estar aquí (infinits viatges en un mes + dues zones, amb carnet d’estudiant = 42€)

Des de que he arribat aquí no he vist cap revisor ni ningú m’ha demanat el bitllet, i això va ser el primer que li vaig dir a la Lídia, que ha vingut aquí a fer-me companyia i de passada a millorar el seu alemany amb un curs intensiu. Igualment, amb bon criteri, es va fer també la T-mes. en el seu cas d’1a zona. Només el dia que s’havia d’anar a inscriure al curs sortiria una sola parada de la zona 1.

La llei de Murphy va fer acte de presència, i van entrar 3 revisors al tren on anava. Com que s’havia passat una parada de la zona que marcava el seu bono, va ser castigada amb 40! euros. Per ser la primera vegada, li van reduir a 20. (vale merci..) Si veniu per aquí, us recomanaré que compreu el bitllet, encara que sigui per una parada..

No cal dir que la puntualitat és molt bona, tot i que tampoc cal mitificar-la ja que de vegades també arriben tard. És digne de mencionar l’actitud dels conductors quan una persona arriba corrents fent un sprint a través de l’andana d’una estació, ja sigui de bahn o de bus, perquè s’esperen a que hagis pujat per marxar, fins i tot quan les portes ja estan tancades. Un bon detall pels que acostumem a anar a última hora...

Als autobusos s’hi entra normalment per les portes del darrera, perquè òbviament no els hi passa pel cap que hi hagi algú que viatgi sense bitllet. Un altre detall, és que hi conserva tots els martellets per, en cas d’emergència, poder trencar els vidres. Busqueu-ne algun en alguna tusa...(autobús badaloní, pels que no ho sàpiguen)

La veu que parla mentre viatges amb transport públic és una veu femenina d´una trentena d’anys, bastant agradable tot i tenir un timbre lleugerament robotitzat, i t´acostuma a dir quina és la següent parada, amb quines línies de Bahn i autobús es comunica i si has de baixar a les portes de la dreta o l’esquerra.

En definitiva, el VVS és una bona manera de desplaçar-te per Stuttgart ja que hi ha bona freqüència, és ràpid i té un gran nombre de parades, però quan em donin l’SLK ja m’hi hauran vist prou.

3 Comments:

At 3:05 a. m., Anonymous Anònim said...

Ei albert!!!

Veig q el transport alemany no te res a veure amb l'italia d florència!!!

Recordes com anavem amb els autobus..tot despreocupats entrant x la porta d darrera... aqui tmb entreu x darrera, pero pagueu!

Igualment veig q tot segueix el topic dls alemanys, tot controlat i ordenat, sense possibilitat d desobeir les ordes..tots com bon nens!!!

Nse si fa molta calor x aqui..pero aqui portem setmanes q es inaguantable... ni a vallvidrera!

Cuidet molt i records x la lidia.

Una abraçada,

marc.

 
At 5:12 a. m., Blogger oriolguix said...

Tu, d'on treus el temps per escriure weeeey? Jo vaig cuuurttt amb tanta chela....

 
At 9:31 a. m., Anonymous Anònim said...

eiiiiiii !! molt bo !!!!!!!!1

 

Publica un comentari a l'entrada

<< Home